Search This Blog

Thursday 7 November 2013

BALIK KAMPUNG : PART 2

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, kita bertemu lagi. Terima kasih kerana masih setia mengikuti entri saya. Kali ni saya nak sambung pengalaman saya sekeluarga balik kampung, kesinambungan dari entri saya yang sebelum ini.

3 NOVEMBER 2013 : ROMBONGAN MEMINANG

Antara salah satu tujuan utama kami balik kampung adalah untuk majlis ini. Majlis peminangan ini adalah untuk adik ipar lelaki saya yang turut balik bersama kami. Dia bekerja sebagai seorang jurutera di Kapar Energy Ventures.


Terus terang saya katakan, ini adalah pengalaman pertama saya mengikuti rombongan meminang. Maklumlah, zaman saya bertunang dulu saya tak dibenarkan untuk ikut sekali. Tapi sekarang zaman dah berubah. Ibu bapa lebih bersikap terbuka. Alhamdulillah, segala urusan berjalan lancar kerana pihak kedua-dua belah keluarga sudah saling mengenali. Bapa saudara saya juga tinggal berdekatan dan sahabat kepada bapa pihak perempuan. Jadi bapa saudara saya hadir sebagai ahli di pihak perempuan, bukan di pihak kami.

4 NOVEMBER 2013 : MASA UNTUK KELUARGA

Sehari sebelum balik ke Sungai Buloh, tak ada urusan penting yang nak dilakukan. Masa hanya dihabiskan bersama keluarga saya. Lupa nak dimaklumkan, saya dan Sha tinggal dalam satu bandar yang sama, Sungai Petani. Jarak dari rumah saya ke rumah Sha hanyalah 7km jadi dah menjadi kebiasaan setiap kali balik kampung kami akan bergilir-gilir untuk tidur dan menghabiskan masa bersama kedua-dua belah pihak keluarga. Jika malam permulaan di rumah saya, esoknya di rumahnya dan seterusnya di rumah saya pula. Begitulah rutin kami bila balik kampung, yang penting anak-anak dan mak abah kami punya masa yang maksimum untuk bersama.

Pada hari ini, anak-anak saya banyak menghabiskan masa bersama baby baru, Ainul Mardhiah dan bermain dengan seorang lagi sepupu mereka, Puteri Qaleesya, anak kepada adik lelaki saya.

Saya pula ada tugasan yg perlu dibuat. Mak saya nak sangat TV nipis/flatscreen. Dari hari mula saya sampai dia dah minta saya carikan. Ni mesti sebab tengok jiran-jiran semua dah guna tv LED, LCD bagai yang nipis je, jadi dia pun tak nak ketinggalan. Padahal dah ada 2 tv kat dalam rumah sedangkan yang duduk di rumah tu hanya mak, abah dan adik yang bongsu. Sampaikan anak saya bertanya, "Ayah, kenapa banyak sangat TV kat rumah tok?". Susah saya nak jawab tapi, permintaan mak tetap saya turutkan. Dapat menggembirakan mak pasti akan membawa keberkatan dalam hidup dan apa yang saya buat.

LG LED TV 42inci saya dapatkan untuk mak saya. Walaupun agak mahal, tapi kualiti gambar yang saya pentingkan. Siap gantungkan kat dinding lagi atas permintaan mak saya, takut budak-budak kecil main kalau letak biasa ja. Alhamdulillah, dah selesai. Tunggu Astro je datang pasang, dulu saya offer nak pasang Astro mak tak nak. Alasannya adik saya yg bongsu asyik layan cerita Korea, tahun ni SPM pulak tu. Tapi itu pun dah saya uruskan. Lapang rasa di hati, dapat berkhidmat untuk mak pula. Dulu dia yang tunaikan segala permintaan kita, kali ni tugas kita pula.


Pada sebelah petang pula saya bawa anak-anak bermain di taman yang tak jauh dari rumah. Seharian mereka terperuk di rumah, jadi ambil sedikit masa untuk mereka bermain di luar. Buka minda dan gerakkan badan.


5 NOVEMBER 2013 : BERGERAK BALIK KE KL

Saya menjangkakan kereta akan banyak dan trafik akan sesak menghala ke Kuala Lumpur jadi saya ambil keputusan untuk bertolak lebih awal, selepas Zohor.

Dari rumah mertua kami bertolak ke rumah saya untuk mengambil adik saya yang akan turut balik bersama. Lebih kurang jam 3 petang kami bertolak setelah semua barang dimasukkan ke dalam kereta.

Betul tekaan saya, kereta memang banyak. Trafik mula perlahan selepas tol Sungai Dua tetapi masih lancar. Keadaan berterusan sehingga ke Juru dan Sungai Perak. Di Sungai Perak kami singgah sebentar untuk solat Asar. 

Bermula dari Sungai Perak menghala ke terowong Menora, trafik bertambah teruk. Kenderaan bergerak sangat perlahan mendaki bukit. Dan setiap kali kesesakan lalulintas di lebuh raya, fenomena yang sama dapat saya lihat di mana lorong kiri akan lebih laju dari lorong kanan sedangkan lorong kanan adalah laluan laju. Sikap pemandu Malaysia, lebih pentingkan diri sendiri  apabila hendak cepat dan memotong barisan. Anda lebih faham apa yang saya ingin sampaikan.

Alhamdulillah, walaupun agak lambat, tapi kami tiba di Sungai Buloh dengan selamat. Lebih kurang jam 8 malam. Terlepas nak tengok cerita Love You Mr Arrogant. Hehehe...

Cukup sekadar di sini. Semoga bertemu lagi di entri berikutnya. Terima kasih kerana setia membaca sehingga penghabisan.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment