Search This Blog

Saturday 9 November 2013

BURGER KUKUS+BAKAR LAVA

Assalamualaikum w.b.t,

Semoga semua berada di dalam keadaan sihat dan ceria selalu.

Harini saya nak kongsi pengalaman pasal makan pulak kerana ada sesuatu yang menarik dan lain bagi saya, jadi saya nak kongsi dengan semua. Mungkin ada yang timbul perasaan nak cuba dihujung minggu ni.

Pernah makan burger bakar? Mesti pernah kan. Sekarang ni dah bermacam-macam jenis burger yang ada. Dulu setakat burger biasa saja, yang di masak atas kuali leper. Lepas tu mula timbul burger goreng, kemudian sekarang ni 'famous' dengan burger bakar pulak. Apa yang saya tahu, burger bakar yang paling 'famous' adalah Burger Bakar Abang Burn. Setakat yang saya tahu, setakat ni ada sekurang-kurangnya 18 cawangan Burger Bakar Abang Burn seluruh Semenanjung Malaysia. Bayangkan pendapatan bulanan Abang Burn hanya dengan menjual burger.


Tapi dalam entri kali ini saya bukan nak bercerita tentang Burger Bakar Abang Burn. Ini lain sikit sebab ada sedikit inovasi oleh pemilik yang mencipta menu baru untuk burger ini. Burger yang saya maksudkan adalah Burger Kukus+Bakar Lava. Hmmmm, namanya saja pun dan best...

Inilah kedai yang saya maksudkan. Ianya terletak di Saujana Utama

Terima kasih diucapkan kepada adik saya dan suaminya kerana membawa saya dan isteri sekeluarga ke sini. Kalau tidak saya pun tak tahu yang kedai ini wujud dan terletak tak jauh dari rumah kami.

Antara menu-menu yang ditawarkan

Bermacam tema burger yang ditawarkan di kedai ini. Ada tema watak-watak utama dari kartun Sponge Bob seperti Mr Krabb, Patrick dan Sponge Bob sendiri, oblong, hotdog monster dan juga exotic yang menawarkan daging rusa, arnab dan burung unta. Harga adalah dari serendah RM 4.50 hinggalah RM 20. Boleh buat pilihan bergantung kepada selera masing-masing.

Apa yang menarik di sini adalah, daging burger atau patty itu dibuat sendiri dengan adunan rahsia kemudia dikukus dahulu sebelum di bakar. Disudahi dengan sos buatan sendiri yang melimpah-limpah seperti lava gunung berapi. Mungkin dari situlah timbulnya nama Burger Lava.

Order kami dah sampai. Masa untuk makan...

Disebabkan ini sesuatu yang baru dan ada pilihan daging exotic, saya memilih untuk mencuba daging rusa, Sha pilih daging burung unta, adik ipar saya bantai triple special oblong dan selebihnya Meatball Lava untuk semua. Semua makanan berserta air yang kami order untuk 4 orang makan ni berjumlah RM 56.40. Bagi saya OK la...

Pendapat saya untuk burger ni, OK la. Nak kata sedap sangat pun tak, nak kata tak sedap pun tak. Di tengah-tengah tapi tidak rugi untuk mencuba sesuatu yang baru. Persembahan yang menarik.

Kepada sesiapa yang dah mula meleleh air liur tu dan dah buat perancangan, "Aku mesti try burger ni.", anda boleh cuba kunjungi cawangan yang ada.


Kedai yang kami pergi adalah di Saujana Utama. Ianya terletak di bangunan baru bersebelahan dengan pasaraya Central Mart dan betul-betul di hadapan parking lot. Jadi tidak menjadi masalah untuk tempat meletak kereta.

Diharap entri ini dapat membantu anda membuat pilihan kepada yang masih tercari-cari apa yang anda nak makan dihujung minggu bersama keluarga ataupun teman. Tak rugi mencuba sesuatu yang baru.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment