Search This Blog

Friday 18 October 2013

JUMAAT : ADAB & SUNNAH

Assalamualaikum w.b.t

Allah..Allah..

Begitu cepat masa berlalu. Pejam celik, pejam celik dah Jumaat lagi. Tak sedar masa berlalu dengan begitu cepat. Kadang-kadang saya terfikir, apa yang sudah saya buat dalam tempoh seminggu ni. Apa yang sudah saya capai, berapa banyak orag yang sudah saya bantu, apa perkara yang saya rancang nak buat tapi saya tak buat dan bila pulak nak buat, macam-macam lagi la.

Kita hanya merancang, Allah yang menentukan. Tapi dalam perancangan, kebanyakan asbab kegagalan adalah berpunca dari kita sendiri. Masa bukan sesuatu yang boleh di undur untuk kita merubah atau memperbaiki kesilapan kita yang lalu.

"Don't Waste Your Time Looking Back At What You've Lost,
Move On, Life is Not Meant To Be Traveled Backwards."
 
OK, Cukuplah bab masa, bukan itu yang saya nak kongsikan dalam entri kali ini. Mungkin dalam entri yang lain boleh cerita pasal masa pulak. 

Hari ni hari Jumaat, jadi nak sambung berkongsi pasal Jumaatlah, Penghulu Segala Hari. Entri kali ni nak kongsi mengenai ADAB & SUNNAH pada hari Jumaat.

 
Seelok-eloknya amalan dimulakan dari malam Jumaat lagi tapi apa yang saya nak kongsikan di sini khusus untuk hari Jumaat itu sendiri terutamanya dalam kita nak mengerjakan solat Jumaat supaya kita dapat manfaatkan sebaik-baik mungkin akan hari yang paling istimewa dalam segala hari. Jadi mari kita lihat apakah yang boleh dan patut kita amalkan mengikut adab dan sunnah;

1. Mandi Sunat Jumaat

Afdhalnya mandi sunat Jumaat dilakukan sebelum kita ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat tetapi kebanyakan kita bekerja pada hari Jumaat jadi bolehlah mandi semasa nak bersiap ke pejabat atau tempat kerja.


2. Membersihkan diri

Secara fitrahnya ada 5 perkara yang perlu dijaga oleh setiap orang akan kebersihannya pada setiap masa. Mungkin ada yang terlupa tapi bolehlah dijadikan sebagai peringatan dan amalan untuk melakukannya pada setiap hari Jumaat terutamanya sebelum masuk waktu solat Jumaat. Di samping membersihkan diri, kita juga akan mendapat pahala sunat kerana melakukannya pada hari Jumaat. Antara 5 perkara tersebut adalah;
  • Mencuci bahagian-bahagian yang berkaitan bagi lelaki dan perempuan
  • Memotong kuku
 
  • Menipiskan misai dan mengemaskan janggut bagi membezakan diri dengan kaum Yahudi dan Majusi
  • Mencukur bulu ketiak, lebih baik sekiranya boleh dicabut tapi memadai dengan bercukur. Jangan dibiarkan bulu ketiak memanjang tanpa dipotong melebihi 40 hari 
  • Akhir sekali memotong atau mencukur bulu ari-ari kerana ianya adalah tempat sensitif yakni tempat untuk mendapatkan zuriat. Jadi hendaklah sentiasa dalam keadaan bersih dan terjaga.

3.  Memakai baju yang cantik dan bersih ataupun baru dan memakai haruman

Digalakkan memakai baju berwarna putih kerana ianya adalah warna kesukaan Rasulullah. Haruman digalakkan supaya orang yang duduk disebelah kira merasa selesa. Janganlah sampai bau terlalu kuat atau haruman yang tidak selesa baunya hingga orang melarikan diri dan memcahkan saf. Kaum perempuan yang membantu dalam menyediakan atau menyiapkan pakaian dan keperluan kaum lelaki atau suami untuk menunaikan solat Jumaat juga akan mendapat pahala walaupun tidak menunaikan solat Jumaat. Mudah dan untung kan...



Ini baru persediaan untuk pergi ke masjid menunaikan solat Jumaat. Bila dah ke masjid pun banyak lagi adab-adab yang perlu kita tahu dan amalkan. Walaupun sesuatu amalan yang kecil, tapi rebutlah peluang untuk melakukannya kerana pahala yang akan diberikan amat banyak. Antaranya adalah;

1. Datang awal ke masjid dan duduk di saf hadapan

Disebut dalam kitab Imam Al Ghazali, Raulullah pernah berkata, "Sekiranya manusia tahu keberkatan datang awal dan duduk di saf hadapan, pasti manusia akan berebut-rebut."
Jika diperhatikan, sebab itulah kebanyakan ulamak akan mengambil tempat duduk di saf hadapan kerana mereka tahu akan kelebihannya jadi mengapa tidak kita juga mengambil peluang ini untuk medapat lebih keberkatan dan pahala.


2. Melangkah masuk masjid dengan kaki kanan dan membaca doa masuk masjid.



3. Niat beriktikaf di dalam masjid dan solat sunat Tahiyyatul masjid.


Jika sewaktu masuk ke masjid, azan sedang berkemundang, dengar dan jawab azan terlebih dahulu bagi menghormati azan. Selepas itu barulah solat tahiyyatul masjid. Solat dengan ringkas jika khutbah hampir dimulakan. 

Mendengar khutbah itu adalah wajib sekurang kurangnya 40 jemaah. Solat Tahiyyatul masjid adalah sebagai tanda menghormati masjid sepertimana kita tawaf apabila masuk ke Masjidil Haram. Jadi jika tak sempat untuk solat tahiyyatul masjid dan khutbah sudah dimulakan, memadai dengan membaca surah Al Fatihah sahaja bagi memendekkan solat. Dan yang paling penting, jangan bercakap-cakap ketika khatib sedang membaca kutbah kerana ini akan mengurangkan pahala. Saya percaya kita selalu mendengar bilal memberi peringatan sebelum khatib memulakan khutbah.


4. Berjalan dengan tertib dan beradab.

Ketika di dalam masjid, janganlah melangkah bahu seseorang jika ingin ke saf hadapan. Sebaliknya minta izin untuk lalu di celah jemaah yang ada. Ini bagi menghormati jemaah lain terutamanya ketika mereka sedang khusyuk mendengar khutbah.


5. Memperbanyakkan Selawat ke atas Junjungan Nabi s.a.w

Selawat merupakan tanda kecintaan umat Islam terhadap Rasulullah s.a.w. Setiap daripada selawat yang dilafazkan akan diberikan ganjaran yang besar di akhirat kelak. Ia juga menjadi zikir yang perlu diamalkan setiap hari untuk melembutkan hati dan menyemai rasa cinta kepada Baginda SAW. Jadi sesiapa yang ingin berada di sisi Rasulullah di akhirat nanti, perbanyakkanlah selawat kepadaNya terutama sekali pada hari Jumaat.
 
 

Semoga perkongsian di atas sedikit sebanyak dapat memberi manfaat kepada para pembaca blog ini. Ini adalah kesinambungan kepada Amalan Sunat Hari Jumaat dalam entri yang lepas. Jadi marilah kita sama-sama memperbanyakkan amalan kita pada hari Jumaat bagi mendapat keberkatan dan keredhaan Allah. Semoga kita menjadi seorang hamba yang bertakwa dan dikurniakan ganjaran syurga Firdaus di mana di bawahnya mengalir anak sungai yang airnya putih seperti susu dan manis seperti madu.

Wallahu A'lam.

Sabda Rasulullah s.a.w

"Siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang yang membacanya mengamalkannya, maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada."

Jika tidak menjadi keberatan, mohon untuk "LIKE" dan/atau "SHARE" post ini bagi menyampaikan dan memperingati kepada lebih ramai orang. Moga ia mampu menjadi satu saham untuk kita di akhirat kelak.

No comments:

Post a Comment