Search This Blog

Wednesday 30 October 2013

REZEKI ALLAH DI MANA-MANA

Assalamualaikum w.b.t,

Di sini ada satu perkongsian dari sahabat saya dan saya nak kongsikan dengan semua.
==========================================================================
Mari kita isi tempat kosong di bawah ini dengan jawapan yang kita fikirkan. (Mohon dijawab dengan jujur dan ikhlas di dalam hati kita masing-masing)

1. Allah menciptakan TERTAWA dan ____________.
2. Allah itu MEMATIKAN dan __________.
3. Allah menciptakan LELAKI dan __________.
4. Allah memberikan KEJAYAAN dan __________.

Mari kita lihat jawapan bagi tempat kosong di atas. Saya percaya majoriti daripada kita kan menjawab;

1. MENANGIS
2. MENGHIDUPKAN
3. PEREMPUAN
4. KEMISKINAN

Yakin jawapan itu benar? Untuk mengetahui adakah jawapan yang kita fikirkan seperti di atas itu benar atau tidak, mari kita rujuk jawapan-jawapan tersebut dengan rangkaian firman dari Allah s.w.t dalam surah An -Najm (53), ayat 43~45 dan 48 seperti berikut;

"Dan Dia-lah yang menjadikan orang TERTAWA dan MENANGIS." (53:43)

"Dan Dia-lah yang MEMATIKAN dan MENGHIDUPKAN." (53:44)

"Dan Dia-lah yang memciptakan berpasang-pasangan LELAKI dan PEREMPUAN." (53:45)

"Dan Dia-lah yang memberikan KEKAYAAN dan MENCUKUPKAN." (53:48)

Ternyata jawapan yang kita fikirkan pada umumnya adalah BENAR hanya pada ayat No.1, 2 dan 3 tetapi SALAH pada No.4 (secara JUJUR dan IKHLAS)

Jawapan dari versi Allah pada No.4 yang disampaikan di dalam Al Quran bukan KEMISKINAN sepertimana yang difikirkan oleh kita tetapi adalah KECUKUPAN.

==========================================================================
  
Maasha Allah...

Jelas di sini sesungguhnya Allah s.w.t hanya memberikan KEKAYAAN dan KECUKUPAN kepada hamba-hamba-Nya. Dan yang "menciptakan" KEMISKINAN itu adalah KITA sendiri. Perkara ini pada dasarnya adalah biasa mungkin disebabkan oleh faktor ekonomi, kemalasan dalam diri dan boleh jadi juga disebabkan oleh minda kita yang sudah di'set' yang kita tidak akan kaya atau tidak boleh kaya.


Dalam Budget 2014 yang dibentangkan baru-baru ini, dapat dilihat beberapa perkara akan menjadi satu isu yang besar contohnya GST, potongan subsidi dan kenaikan cukai. Apakah yang kita lihat di sini? Inflasi meningkat? Itu sudah pasti. Adakah kita akan terasa bebanan dan apakah tindakan yang terpaksa kita ambil sekiranya perkara ini terjadi.

Jika ini yang terjadi, nampaknya kita terpaksalah lebih berjimat cermat, kurangkan perbelanjaan, ikat perut dan sebagainya. 

Pada saya, TAK PERLU nak buat itu semua!!! Tak perlu nak ikat perut, tak perlu nak berjimat cermat, berbelanjalah seperti biasa. Jangan "MENGEMPISKAN" perbelanjaan tapi sebaliknya cuba untuk "MENGGEMUKKAN" pendapatan sedia ada.

INI MASANYA UNTUK ADA FIKIR DAN BUAT SESUATU UNTUK MENAMBAHKAN PENDAPATAN.

Keluar dari hidup BIASA-BIASA dan hidup secara LUAR BIASA. Rezeki Allah ada di mana-mana cuma kita saja yang perlu tahu cara dan berusaha untuk mendapatkannya.

Andaikata GST dikenakan sebanyak 6%. Adakah bermaksud kita terpaksa kurangkan perbelanjaan kita sebanyak 6% atau sebaliknya kita boleh berusaha 6% lebih dari sekarang untuk tambahkan pendapatan kita sebanyak 6% lebih banyak. 6% tindakan dan usaha kita akan menentukan sama ada kita akan hidup 6% lebih susah dari sekarang ataupun 6% lebih senang di kemudian hari. Kita sendiri yang perlu membuat pilihan.

Tetapi, biasanya bila kita berusaha lebih walaupun hanya 6% dari biasa, apa yang kita akan dapat balik bukanlah sekadar 6% sebaliknya lebih dari itu.

WHAT YOU GIVE, YOU GET BACK MORE

Sekali lagi diulang, rezeki Allah ada di mana-mana sahaja. Terpulang kepada kita bagaimana untuk mencari dan mendapatkannya. Antara pilihan terbaik adalah berniaga/bisnes. Tak kiralah sama ada online ataupun offline tapi selalunya online akan menjadi pilihan ramai kerana tidak memerlukan modal dan masa yang banyak. Facebook merupakan satu platform yang terbaik untuk berniaga kerana disitulah satu-satunya tempat yang menjadi tumpuan ribuan manusia.

TERINGIN NAK BISNES TAPI TAK TAU NAK JUAL APA...

Ok, saya akan kongsikan sesuatu untuk membantu anda. Ini adalah idea dari seorang kenalan yang saya anggap sebagai mentor saya, Tuan Haji Mohd Firdaus Mat Saad. Anda hanya perlu copy dan paste ke wall Facebook anda dan post. Pasti ramai yang akan mengemukakan peluang untuk anda.

"Assalamualaikum, Saya berhasrat untuk memulakan bisnes secara online menggunakan facebook tetapi saya tidak mempunyai produk.

Berapa ramai di antara anda yang ada produk yang bagus dan mahu saya pasarkan produk anda? Jika anda sudi memberi tunjuk ajar kepada saya, saya sangat berminat untuk menjadi agen anda.

Oppsss...lagi satu. Kalau boleh saya nak cari bisnes yang modal kecil. Sebab saya agak kekurangan modal."

Insha Allah, saya yakin pasti ramai yang akan menolong anda.


Atau satu lagi cara, anda boleh dapatkan Audio CD "Idea Bisnes dari Rumah" oleh Saudara Rahman Basri dan ianya adalah PERCUMA!!!

Anda boleh dapatkannya di link ini;    http://bit.ly/1aeMpGg


Mungkin ia boleh membantu anda untuk memilih jalan mana yang anda hendak tujui.

Diharap perkongsian ini memberi satu manfaat kepada anda dan mampu menjadi pendorong dalam anda keluar dari hidup biasa-biasa kepada hidup LUAR BIASA. Jika tidak keberatan, saya mohon untuk anda "LIKE" dan "SHARE" perkongsian ini dengan kenalan anda. Semoga mereka juga mendapat manfaat dari perkongsian ini dan diharap dengan perkongsian ini juga mampu menambah saham kita di akhirat kelak.

Wallahu 'Alam.


No comments:

Post a Comment